1385 keer bekeken

Mijn kennismaking met Clubs

• dinsdag 16 augustus 2022 @ 06:30
    reactie op (#22) Casper1972

Quote: Casper1972

zaterdag 06 augustus 2022 @ 17:59

Het is wel wat uitgebreider hoor, de Facebook groepen. Je kunt onderling communiceren met leden (chat functie), met daarnaast een algemene tijdlijn en reacties. Berichten, foto's en video's kun je taggen naar onderwerp. Je kunt ook foto- en videoalbums aan maken (en eigen video's uploaden wat op Clubs niet kan, zonder oplslag limieten), agenda en evenementen aanmaken en live video uitzenden vanaf een groep. En er zijn ook beheerder niveau's die je aan leden kunt toekennen. En je hebt promotie mogelijkheden om je groep wat bekender te maken. Plus nog wat zaken als statistieken over jouw groep en de bezoekers.

Casper kan je iets meer vertellen over de verschillende nivo’s in beheerder, maar ook leden, voor zover die nivo verschillen bestaan. Wat kan men wel of niet, dit betreft nivo leden en beheer.

bij club heb je in praktijk maar 1 beheernivo. Althans beheerder en eigenaar kunnen het zelfde. Weliswaar zijn rechten beheerder af te zwakken maar dat komt denk zelden voor. En ja een eigenaar kan een club overdragen.

• donderdag 11 augustus 2022 @ 15:24
    reactie op (#25) ief46

Het concept van Clubs blijft geweldig en ongeëvenaard!

@Ief46: Ik snap dat je een somber gevoel krijgt van de huidige situatie. Misschien een idee om op zoek te gaan naar clubs die je nog niet kent? Er zijn namelijk nog genoeg 'algemene' clubs die vooral draaien om het sociale aspect, de gezelligheid, en waar het verder gaat dan alleen 'Goeiemorgen'.

Met mijn 33 jaar reken ik mezelf nog een beetje tot de 'jongeren', dus ze zijn er nog wel, op Clubs hoor laugh

Ik zat nog eens te denken, waarom ik weer 'betoverd' ben door de magie van Clubs... Ik denk dat het ook wel een beetje te maken heeft met mijn weerstand tegen de digitale grootmachten die anno 2022 het internet beheersen. De Facebooks, de Googles, de Amazons, die geobsedeerd zijn door persoonsgegevens en weinig waarde lijken te hechten aan privacy 

Clubs stamt nog uit de tijd dat het internet een beetje van iedereen was. Het is en blijft gewoon een lief stukje internet 

Laat mij maar een beetje in de luwte zitten van het grote internetgeweld. Gewoon gezellig kletsen met leuke mensen 

• zondag 07 augustus 2022 @ 11:03
    reactie op (#23) Casper1972

Beste Casper

Jij schrijft o.a. :

Dat kwam denk ik omdat het niet alleen sociaal was, maar ook omdat interesses en hobby's (clubs dus) werden gedeeld. Op de latere social media die er kwamen, heb ik dat nooit meer zo terug gezien.

Het lijkt wel of men tegenwoordig geen sociale behoeften meer heeft om iets met elkaar te delen laatstaan het delen van hobbies. Het is zo verdraaid oppervlakkig geworden en dat is ook op Clubs aan de gang op de een of andere gekke manier temeer daar er toch fink wat ouderen hier zitten waaronder ik zelf. Verder dan een goedemorgen etc. lijkt het tegenwoordig niet meer te komen. Bij mij zakt tegenwoordig ook de moed in de schoenen om door te gaan. Mijn vroegere aktieve leden zijn overgestapt naar FB of overleden en de rest doet praktisch zijn mond niet meer open. Verder ligt het ook aan de eigenaar/beheer van Clubs die hebben de laatste jaren ook niks meer gedaan om te boel te aktiveren. In tegendeel als je een brandende vraag hebt voor de Helpdesk club is de clubmaster vaak in geen velden of wegen meer te bekennen. Updates zijn er in geen 100 jaar meer geweest etc. Reclames etc. voor Clubs ook niet. Tsja wat moet als simpel lid of beheerder van een club dan doen? Ik heb het gevoel dat men de zaak gewoon laat doodbloeden en dan gaat de stekker eruit. Ik heb nog een ouderwetse (nieuwe) p.c. want dat gepriegel op een mobiel vind ik 20x niks.

• zondag 07 augustus 2022 @ 02:11

Quote: Casper1972

zaterdag 06 augustus 2022 @ 17:59

Het is wel wat uitgebreider hoor, de Facebook groepen. Je kunt onderling communiceren met leden (chat functie), met daarnaast een algemene tijdlijn en reacties. Berichten, foto's en video's kun je taggen naar onderwerp. Je kunt ook foto- en videoalbums aan maken (en eigen video's uploaden wat op Clubs niet kan, zonder oplslag limieten), agenda en evenementen aanmaken en live video uitzenden vanaf een groep. En er zijn ook beheerder niveau's die je aan leden kunt toekennen. En je hebt promotie mogelijkheden om je groep wat bekender te maken. Plus nog wat zaken als statistieken over jouw groep en de bezoekers.

Kan misschien intressant om te weten. Maar ik vermoed dat het vinden en joinen van zo groep ook vermoedelijk lastiger is. Hoe dan ook, ik hou het wel bij clubs. En er kan misschien nog een nieuw leven in clubs komen. Daar zijn oo de meeting al een aantal ideeen gekomen. Heel misschien zou het door eigenaar clubs opgepikt kunnen worden. Maar goed we zien wel hoe het loopt.

• zondag 07 augustus 2022 @ 01:56

Wat niet wil zeggen dat iedereen zijn/haar draai er kan vinden op Facebook. Om privé redenen (te druk / te ingewikkeld / liever bij oude bekende willen houden) of de veranderingen in de apps gaan mensen gewoon te snel om het bij te houden. Of omdat het nu gewoon heel anders werkt en het je niet meer aanspreekt. Ik vind Twitter bijvoorbeeld wel handig soms met informatie, maar tevens enorm opppervlakkig en de mensen hebben een enorm kort lontje op social media en het is vaak allemaal negatief en elkaar afkatten terwijl mensen elkaar totaal niet kennen. Dat zie je op alle social media, maar dat is weer een andere ontwikkeling de laatste jaren. 

Daarnaast speelt voor oud-cluppers denk ik mee, dat de social media van heden anders zijn, het zijn nu apps op mobiele apparaten. Veel mensen hebben niet eens meer een PC of laptob. De huidige social media zijn ook minder geschikt voor bepaalde clubs zoals we die hier kennen. En het is natuurlijk ook een beetje nostalgie voor veel cluppers, dat geldt ook voor mij. Toen Clubs het levenslicht zag, was alles nieuw, internet werd toen breed uitgerold (ADSL kwam toen ook) en je kon je creatief uitleven op clubs met steeds weer nieuwe mogelijkheden. Maar ook contacten leggen. Clubs heeft nooit in de top-10 van best bezochte websites gestaan in Nederland, maar wél in de top-10 van websites waar bezoekers de meeste tijd in minuten (of soms uren) doorbrachten. Dat kwam denk ik omdat het niet alleen sociaal was, maar ook omdat interesses en hobby's (clubs dus) werden gedeeld. Op de latere social media die er kwamen, heb ik dat nooit meer zo terug gezien.

Maar de wereld veranderd gewoon - de enige constante in het leven is verandering - dus alles wordt steeds vervangen door wat nieuws.
    Mijn nuchtere insteek nu even. Zo werkt het leven. Al is dat niet altijd even leuk.

Half Nederland zat ook op het Nederlandse Hyves, maar dat bestaat ook niet meer vanwege wereldwijde concurrent Facebook en nieuwe mogelijkheden en apparaten. Ten tijde van Hyves kon men zich niet voorstellen dat het zou verdwijnen maar dat gebeurde toch. En de huidige media zoals Facebook, Instagram en Twitter bijvoorbeeld vertonen allemaal al barstjes de laatste jaren, die hebben ook niet het eeuwige leven. Al zou Mark Zuckerberg dat graag willen. Weer andere media gaan dat vervangen denk ik. De jongere generatie verlaat Facebook in hoog tempo. Net als op Clubs vele jaren geleden; jongeren kennen Clubs niet eens en hebben er ook geen interesse voor en dat is ergens ook logisch. 

Maar ondertussen is Clubs nog in de lucht na al die jaren en dat kunnen maar weinig websites uit de jaren 1997-2000 evenaren. 

• zaterdag 06 augustus 2022 @ 17:59
    reactie op (#19) CyberSimon

• vrijdag 05 augustus 2022 @ 23:32

Quote: CyberSimon

vrijdag 05 augustus 2022 @ 21:07

Nee, die Facebook-groepen zijn veel simpeler van opzet. Als je je hebt aangemeld, dan kun je daar berichten en foto's plaatsen. Het is eigenlijk één pagina, waar alle berichten en foto's onder elkaar worden getoond. Nieuwe updates verschijnen automatisch ook in je persoonlijke overzicht van Facebook.

Niet echt mijn ding zo ik nu lees of hoor. Dan lijkt me clubs leuker en meer overzicht. Ook kan je er meer mee doen als ik dat nu goed begrijp.

• vrijdag 05 augustus 2022 @ 22:00

Ik heb het ooit eens gezien, maar het trok me niet. Facebook is voor deze autist veel te rommelig. In elk hoekje en gaatje van de pagina staat wel iets, inclusief aanbevelingen, reclame, buttons, etc. En het terugvinden van een discussie is veel werk. Geef mij maar het concept van Clubs, en dat meen ik oprecht!

• vrijdag 05 augustus 2022 @ 21:07
    reactie op (#18) Thuru

Nee, die Facebook-groepen zijn veel simpeler van opzet. Als je je hebt aangemeld, dan kun je daar berichten en foto's plaatsen. Het is eigenlijk één pagina, waar alle berichten en foto's onder elkaar worden getoond. Nieuwe updates verschijnen automatisch ook in je persoonlijke overzicht van Facebook.

• vrijdag 05 augustus 2022 @ 13:08
    reactie op (#12) CyberSimon

Quote: CyberSimon

zondag 06 maart 2022 @ 19:39

Ja, in de 'jaren 2000' was Clubs echt een bruisend platform! Grappig dat HetNet/KPN dat totaal niet had verwacht toen ze het lanceerden De weetjes en anekdotes die hier op de club staan, vind ik leuk om te lezen. Zo krijg je wat meer inzicht in de ontwikkeling van Clubs.Ik vind het wel jammer dat het op een gegeven moment volledig is ondergesneeuwd door Facebook e.d. Bij de populaire sociale media van tegenwoordig staat 'de persoon' altijd centraal. Het leuke van Clubs is dat steeds een bepaald thema het uitgangspunt is voor een pagina, dat mensen bindt. Gek dat er tegenwoordig minder animo is voor zo'n concept, terwijl het zo laagdrempelig is. Je hebt bijvoorbeeld wel Facebook-groepen, maar dat is toch anders.Leuk trouwens dat je de mooie sound van Frizzle Sizzle benoemt. Zij zongen zeker mooi in harmonie met elkaar 

Wat is dat Facebook groepen? Ja, ik heb facebook account maar doe er al jaren niets mee. Hebben die groepen ook dezelfde faliciteiten en functies wat clubs ook heeft?